|
||||||
|
ΕΚΦΕ ΠΕΙΡΑΙΑ - ΚΑΛΛΙΠΟΛΗΣΗ
Φυσική με Πειράματα
1.
Μετρήσεις μήκους – Η μέση τιμή · Στόχοι · Φύλλο εργασίας
–ΦΕ(+)- · Αξιολόγηση –οι συνάδελφοι προτείνουν 2.
Μετρήσεις χρόνου – Η ακρίβεια · Στόχοι · Αξιολόγηση –οι συνάδελφοι προτείνουν 3.
Μετρήσεις μάζας – Τα διαγράμματα · Στόχοι ·
Αξιολόγηση –οι συνάδελφοι προτείνουν 4.
Μετρήσεις θερμοκρασίας – Η βαθμονόμηση · Στόχοι · Φύλλο εργασίας-ΦΕ(+)-πρόταση ΕΚΦΕ · Αξιολόγηση –οι συνάδελφοι προτείνουν 5.
Από τη θερμότητα στη θερμοκρασία – Η θερμική ισορροπία · Στόχοι · Φύλλο εργασίας-ΦΕ(+)-πρόταση ΕΚΦΕ-πρόσθετη
μελέτη 6. Οι αλλαγές κατάστασης του
νερού – Ο "κύκλος" του νερού · Στόχοι · Φύλλο εργασίας-ΦΕ(+)-ΦΕ ΕΚΦΕ -διευκρινήσεις 7.
Η διαστολή και συστολή του νερού – Μια φυσική "ανωμαλία" · Στόχοι · Φύλλο εργασίας-ΦΕ(+)-προσομοίωση(λειτουργεί
καλύτερα με Chrome)-προσθήκη 8.
Το φως θερμαίνει – "ψυχρά" και "θερμά" χρώματα · Στόχοι · Φύλλο εργασίας-ΦΕ(+)-μετρήσεις 9.
Το φαινόμενο του θερμοκηπίου υπερ-θερμαίνει · Στόχοι · Φύλλο εργασίας-ΦΕ(+)-ΦΕ ΕΚΦΕ-διευκρινήσεις · Αξιολόγηση 10.
Το ηλεκτρικό βραχυ-κύκλωμα – Κίνδυνοι και
"ασφάλεια" · Στόχοι · Φύλλο εργασίας-ΦΕ(+) · Αξιολόγηση 11.
Από τον ηλεκτρισμό στο μαγνητισμό – Ο ηλεκτρικός (ιδιο-)κινητήρας · Στόχοι · Αξιολόγηση 12. Από το μαγνητισμό στον ηλεκτρισμό
– Η ηλεκτρική (ιδιο-)γεννήτρια · Στόχοι · Αξιολόγηση
Στόχοι Φ.Ε. 1_ Επιδιώκεται οι μαθητές: · να συζητούν και να προβληματίζονται για τα μετρήσιμα και τα μη μετρήσιμα μεγέθη · να πειραματιστούν και να καταλήξουν σε συμπεράσματα για τη βέλτιστη μέτρηση του μήκους με μετροταινία · να χρησιμοποιούν τη μετροταινία για να πραγματοποιούν μετρήσεις μήκους · ελαχιστοποιώντας το σφάλμα μέτρησης · να υπολογίζουν τη μέση τιμή από πολλές μετρήσεις · να διαπιστώσουν ότι οι αποκλίσεις στις μετρήσεις εξομαλύνονται με τον υπολογισμό της μέσης τιμής · να επιλέγουν μεταξύ πολλών και διαφορετικών οργάνων και τρόπων μέτρησης · να αμφισβητούν το "αλάνθαστο" μιας μόνης μέτρησης. Φ.Ε. 2_ Επιδιώκεται οι μαθητές:· να γνωρίσουν τι ονομάζουμε μέτρηση χρόνου · να αναγνωρίζουν και να κατονομάζουν τις διαφορετικές συσκευές (αναλογικές, ψηφιακές) μέτρησης του χρόνου · να πειραματιστούν και να καταλήξουν σε συμπεράσματα για την ακριβέστερη δυνατή μέτρηση του χρόνου κατά περίπτωση, σύμφωνα με τις απαιτήσεις και τα διατιθέμενα όργανα μέτρησης · να μετρούν το χρόνο χρησιμοποιώντας ορθά τα κατάλληλα χρονόμετρα και να υπολογίζουν τη μέση τιμή πολλαπλών μετρήσεων · να ενημερωθούν για τους ακριβέστερους δυνατούς τρόπους μέτρησης του χρόνου. Φ.Ε. 3_ Επιδιώκεται οι μαθητές: · να διακρίνουν το φυσικό μέγεθος μάζα από το φυσικό μέγεθος βάρος · να γνωρίσουν πειραματικά τον τρόπο μέτρησης της μάζας και τον τρόπο υπολογισμού του βάρους ενός σώματος με τη χρήση ζυγού και δυναμόμετρου, με τις σωστές μονάδες · να εξοικειωθούν με την κατασκευή και χειρισμό αυτοσχέδιου ζυγού και τη βαθμονόμηση αυτοσχέδιου δυναμόμετρου · να συμπληρώνουν και να χρησιμοποιούν διαγράμματα επιμήκυνσης – μάζας. Φ.Ε. 4_ Επιδιώκεται οι μαθητές: · να αντιληφθούν τη διαφορά μεταξύ της εκτίμησης και της μέτρησης του φυσικού μεγέθους θερμοκρασία · να διαπιστώσουν με πειραματισμό την ανάγκη ακριβούς μέτρησης της θερμοκρασίας κατά περίπτωση και να καταλήξουν σε συμπεράσματα για τον τρόπο μέτρησής της με ακρίβεια · να κατανοήσουν την αρχή λειτουργίας και τον τρόπο βαθμονόμησης του θερμομέτρου · να ενημερωθούν για εναλλακτικούς τρόπους μέτρησης της θερμοκρασίας και να · αμφισβητούν τις εκτιμήσεις ή τις μετρήσεις της θερμοκρασίας χωρίς τη χρήση κατάλληλων οργάνων και κανόνων μέτρησης · να πραγματοποιούν με ορθό τρόπο μετρήσεις θερμοκρασίας. Φ.Ε. 5_ Επιδιώκεται οι μαθητές: · να συζητήσουν για τη διαφορά αλλά και τη σχέση θερμοκρασίας και θερμότητας · να πειραματιστούν για να αναγνωρίζουν τις διαδικασίες που οδηγούν τα σώματα σε θερμική ισορροπία · να εξηγούν με το μικρόκοσμο τις αυξήσεις / μειώσεις της θερμοκρασίας · να ασκηθούν στη λήψη και καταγραφή σειράς μετρήσεων θερμοκρασίας και χρόνου · να ασκηθούν στη δημιουργία διαγραμμάτων θερμοκρασίας – χρόνου καθώς και στην αξιοποίησή τους. Φ.Ε. 6_ Επιδιώκεται οι μαθητές: · να συνδέσουν με πειραματισμό τη φυσική κατάσταση του νερού με τη θερμοκρασία του · να διαπιστώσουν με πειραματισμό τη σταθεροποίηση της θερμοκρασίας κατά την τήξη/πήξη και εξαέρωση/υγροποίηση του νερού · να εξηγούν τις αλλαγές της κατάστασης του νερού με τις διαδικασίες του μικρόκοσμου · να συσχετίσουν τα φαινόμενα τήξης και εξαέρωσης του νερού με τις διάφορες περιοχές του διαγράμματος θερμοκρασίας - χρόνου · να συνδυάσουν τις τρεις φυσικές καταστάσεις του νερού με τον κύκλο του νερού στη φύση και να προβληματιστούν σχετικά με τη σημασία του για τη ζωή στον πλανήτη. Φ.Ε. 7_ Επιδιώκεται οι μαθητές: · να διαχωρίζουν τη συμπεριφορά του νερού κατά την ψύξη του από τα υπόλοιπα υλικά · να περιγράψουν αυτή τη διαφορετική συμπεριφορά του νερού · να διαπιστώσουν με πειράματα την "ανώμαλη" συμπεριφορά του νερού κατά την πήξη του · να διαπιστώσουν με πειράματα και παρατηρήσεις επακόλουθα φαινόμενα της ανώμαλης συμπεριφοράς του νερού στο φυσικό κόσμο και να ανακαλύψουν τη χρησιμότητά τους για τη ζωή στον πλανήτη · να εξηγούν, γενικά, τη διαστολή/συστολή των σωμάτων με τις διαδικασίες του μικρόκοσμου. Φ.Ε. 8_ Επιδιώκεται οι μαθητές: · να διαπιστώσουν (και) πειραματικά τη διαφορετική θέρμανση των σωμάτων από το · φως, ανάλογα με το χρώμα τους · να καταλήξουν σε συμπεράσματα και για τη διαφορά ανάκλασης του φωτός από σκουρόχρωμα και ανοιχτόχρωμα σώματα · να διακρίνουν τα χρώματα σε "θερμά" και "ψυχρά" – να εφαρμόζουν τα συμπεράσματά τους για την εξήγηση σχετικών φαινομένων ή/και τεχνολογικών προϊόντων · να διακρίνουν τα χρώματα και με βάση ενεργειακά κριτήρια · να κατασκευάσουν οι ίδιοι και να λειτουργήσουν έναν απλό ηλιακό θερμοσίφωνα. Φ.Ε. 9_ Επιδιώκεται οι μαθητές: · να διαπιστώσουν πειραματικά ότι η παρουσία διοξειδίου του άνθρακα σε έναν χώρο που φωτίζεται επιτείνει τη θέρμανσή του · να συζητήσουν για το φαινόμενο του θερμοκηπίου στη γη, τις ευεργετικές του συνέπειες για τη ζωή στον πλανήτη αλλά και την υπερθέρμανση που μπορεί να προκαλέσει · να ευαισθητοποιηθούν για τις αιτίες που την επιτείνουν και να δραστηριοποιούνται για να τον περιορισμό τους Φ.Ε. 10_ Επιδιώκεται οι μαθητές: · να αναγνωρίσουν τους διάφορους τύπους ηλεκτρικών πηγών · να πειραματιστούν με μπαταρίες και να τις μετρήσουν με βολτόμετρο · να κατασκευάσουν ένα απλό ηλεκτρικό στοιχείο · να πραγματοποιήσουν ηλεκτρικά κυκλώματα · να αναγνωρίσουν περιπτώσεις "βραχυ"-κυκλωμάτων και να προσδιορίσουν τις θέσεις τους · να προβλέπουν βραχυκυκλώματα στην καθημερινή ζωή και να τα αποτρέπουν · να γνωρίζουν τους κινδύνους τους · να κατανοήσουν τον τρόπο λειτουργίας και τη χρησιμότητα της "ασφάλειας" στα ηλεκτρικά κυκλώματα. Φ.Ε. 11_ Επιδιώκεται οι μαθητές: · να αναγνωρίζουν τις μηχανές, τις συσκευές και τα εργαλεία που λειτουργούν με ηλεκτρικούς κινητήρες να γνωρίσουν την αρχή λειτουργίας των ηλεκτρικών κινητήρων · να κατασκευάσουν και να λειτουργήσουν έναν απλό ηλεκτρικό κινητήρα · να αναγνωρίζουν και να κατανοούν τα χαρακτηριστικά στοιχεία λειτουργίας των ηλεκτρικών κινητήρων · να εκτιμούν τη συμβολή των ηλεκτρικών κινητήρων στην παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας, άρα και στη διαμόρφωση του σημερινού τεχνολογικού πολιτισμού μας. Φ.Ε. 12_ Επιδιώκεται οι μαθητές: · να αναγνωρίζουν ηλεκτρικές πηγές που λειτουργούν με ηλεκτρικές γεννήτριες · να γνωρίσουν την αρχή λειτουργίας των ηλεκτρικών γεννητριών · να κατασκευάσουν και να λειτουργήσουν μια απλή ηλεκτρική γεννήτρια · να αναγνωρίζουν τους διαφορετικούς τρόπους κίνησης των ηλεκτρικών γεννητριών · να διαχωρίζουν και να εκτιμούν τους "οικολογικούς" τρόπους κίνησής τους από ανανεώσιμες / καθαρές πηγές ενέργειας · να εκτιμούν τη συμβολή των ηλεκτρικών γεννητριών στη βελτίωση της ποιότητας της ζωής μας.
Οι συνάδελφοι προτείνουν:ΑξιολόγησηΦύλλο 1:
Φύλλο 2:Φύλλο 3:
Φύλλο 4:Προτάσεις διδασκαλίας Φύλλο 10: |
|||||
|