header
Αρχική Σελίδα        

Η ταυτότητα του ΕΚΦΕ ΠΕΙΡΑΙΑ - ΚΑΛΛΙΠΟΛΗΣ
Νομοθεσία
Συνδέσεις
Χάρτης
Επικοινωνία
Στατιστικά

 

EUSO: Θέματα διαγωνισμών-Αποτελέσματα τοπικών
Εισηγήσεις Συναδέλφων
cd για το Λύκειο
Φυσική Α΄ Γυμνασίου (φυσική με πειράματα)

ΕΚΦΕ ΠΕΙΡΑΙΑ - ΚΑΛΛΙΠΟΛΗΣ


Η Φυσική με Πειράματα

1. Μετρήσεις μήκους – Η μέση τιμή

·        Στόχοι

·        Φύλλο εργασίαςΦΕ(+)-

·        Αξιολόγηση οι συνάδελφοι προτείνουν

2. Μετρήσεις χρόνου – Η ακρίβεια

·        Στόχοι

·        Φύλλο εργασίας-ΦΕ(+)-

·        Αξιολόγηση οι συνάδελφοι προτείνουν

3. Μετρήσεις μάζας – Τα διαγράμματα

·        Στόχοι

·        Φύλλο εργασίας-ΦΕ(+)-

·        Αξιολόγησηοι συνάδελφοι προτείνουν

4. Μετρήσεις θερμοκρασίας – Η βαθμονόμηση

·        Στόχοι

·        Φύλλο εργασίας-ΦΕ(+)-πρόταση ΕΚΦΕ

·        Αξιολόγησηοι συνάδελφοι προτείνουν

5. Από τη θερμότητα στη θερμοκρασία – Η θερμική ισορροπία

·        Στόχοι

·        Φύλλο εργασίας-ΦΕ(+)-πρόταση ΕΚΦΕ-πρόσθετη μελέτη

·        Αξιολόγηση

6. Οι αλλαγές κατάστασης του νερού – Ο "κύκλος" του νερού

·        Στόχοι

·        Φύλλο εργασίας-ΦΕ(+)-ΦΕ ΕΚΦΕ -διευκρινήσεις

·        Αξιολόγηση

7. Η διαστολή και συστολή του νερού – Μια φυσική "ανωμαλία"

·        Στόχοι

·        Φύλλο εργασίας-ΦΕ(+)-προσομοίωση(λειτουργεί καλύτερα με Chrome)-προσθήκη

·        Αξιολόγηση

8. Το φως θερμαίνει – "ψυχρά" και "θερμά" χρώματα

·        Στόχοι

·        Φύλλο εργασίας-ΦΕ(+)-μετρήσεις

·        Αξιολόγηση

9. Το φαινόμενο του θερμοκηπίου υπερ-θερμαίνει

·        Στόχοι

·        Φύλλο εργασίας-ΦΕ(+)-ΦΕ ΕΚΦΕ-διευκρινήσεις

·        Αξιολόγηση

10. Το ηλεκτρικό βραχυ-κύκλωμα – Κίνδυνοι και "ασφάλεια"

·        Στόχοι

·        Φύλλο εργασίας-ΦΕ(+) -ΦΕ ΕΚΦΕ-διευκρινήσεις-προτάσεις συναδέλφων

·        Αξιολόγηση

11. Από τον ηλεκτρισμό στο μαγνητισμό – Ο ηλεκτρικός (ιδιο-)κινητήρας

·        Στόχοι

·        Φύλλο εργασίας-ΦΕ(+)

·        Αξιολόγηση

12. Από το μαγνητισμό στον ηλεκτρισμό – Η ηλεκτρική (ιδιο-)γεννήτρια

·        Στόχοι

·        Φύλλο εργασίας-ΦΕ(+)

·        Αξιολόγηση





 

 

Στόχοι

Φ.Ε. 1_ Επιδιώκεται οι μαθητές:

·     να συζητούν και να προβληματίζονται για τα μετρήσιμα και τα μη μετρήσιμα μεγέθη

·     να πειραματιστούν και να καταλήξουν σε συμπεράσματα για τη βέλτιστη μέτρηση του μήκους με μετροταινία

·     να χρησιμοποιούν τη μετροταινία για να πραγματοποιούν μετρήσεις μήκους

·     ελαχιστοποιώντας το σφάλμα μέτρησης

·     να υπολογίζουν τη μέση τιμή από πολλές μετρήσεις

·     να διαπιστώσουν ότι οι αποκλίσεις στις μετρήσεις εξομαλύνονται με τον υπολογισμό της μέσης τιμής

·     να επιλέγουν μεταξύ πολλών και διαφορετικών οργάνων και τρόπων μέτρησης

·     να αμφισβητούν το "αλάνθαστο" μιας μόνης μέτρησης.

επιστροφή

Φ.Ε. 2_ Επιδιώκεται οι μαθητές:

·     να γνωρίσουν τι ονομάζουμε μέτρηση χρόνου

·     να αναγνωρίζουν και να κατονομάζουν τις διαφορετικές συσκευές (αναλογικές, ψηφιακές) μέτρησης του χρόνου

·     να πειραματιστούν και να καταλήξουν σε συμπεράσματα για την ακριβέστερη δυνατή μέτρηση του χρόνου κατά περίπτωση, σύμφωνα με τις απαιτήσεις και τα διατιθέμενα όργανα μέτρησης

·     να μετρούν το χρόνο χρησιμοποιώντας ορθά τα κατάλληλα χρονόμετρα και να υπολογίζουν τη μέση τιμή πολλαπλών μετρήσεων

·     να ενημερωθούν για τους ακριβέστερους δυνατούς τρόπους μέτρησης του χρόνου.

επιστροφή


 

Φ.Ε. 3_ Επιδιώκεται οι μαθητές:

·     να διακρίνουν το φυσικό μέγεθος μάζα από το φυσικό μέγεθος βάρος

·     να γνωρίσουν πειραματικά τον τρόπο μέτρησης της μάζας και τον τρόπο υπολογισμού του βάρους ενός σώματος με τη χρήση ζυγού και δυναμόμετρου, με τις σωστές μονάδες

·     να εξοικειωθούν με την κατασκευή και χειρισμό αυτοσχέδιου ζυγού και τη βαθμονόμηση αυτοσχέδιου δυναμόμετρου

·     να συμπληρώνουν και να χρησιμοποιούν διαγράμματα επιμήκυνσης – μάζας.

επιστροφή


 

Φ.Ε. 4_ Επιδιώκεται οι μαθητές:

·     να αντιληφθούν τη διαφορά μεταξύ της εκτίμησης και της μέτρησης του φυσικού μεγέθους θερμοκρασία

·     να διαπιστώσουν με πειραματισμό την ανάγκη ακριβούς μέτρησης της θερμοκρασίας κατά περίπτωση και να καταλήξουν σε συμπεράσματα για τον τρόπο μέτρησής της με ακρίβεια

·     να κατανοήσουν την αρχή λειτουργίας και τον τρόπο βαθμονόμησης του θερμομέτρου

·     να ενημερωθούν για εναλλακτικούς τρόπους μέτρησης της θερμοκρασίας και να

·     αμφισβητούν τις εκτιμήσεις ή τις μετρήσεις της θερμοκρασίας χωρίς τη χρήση κατάλληλων οργάνων και κανόνων μέτρησης

·     να πραγματοποιούν με ορθό τρόπο μετρήσεις θερμοκρασίας.

επιστροφή


 

Φ.Ε. 5_ Επιδιώκεται οι μαθητές:

·     να συζητήσουν για τη διαφορά αλλά και τη σχέση θερμοκρασίας και θερμότητας

·     να πειραματιστούν για να αναγνωρίζουν τις διαδικασίες που οδηγούν τα σώματα σε θερμική ισορροπία

·     να εξηγούν με το μικρόκοσμο τις αυξήσεις / μειώσεις της θερμοκρασίας

·     να ασκηθούν στη λήψη και καταγραφή σειράς μετρήσεων θερμοκρασίας και χρόνου

·     να ασκηθούν στη δημιουργία διαγραμμάτων θερμοκρασίας – χρόνου καθώς και στην αξιοποίησή τους.

επιστροφή


 

Φ.Ε. 6_ Επιδιώκεται οι μαθητές:

·     να συνδέσουν με πειραματισμό τη φυσική κατάσταση του νερού με τη θερμοκρασία του

·     να διαπιστώσουν με πειραματισμό τη σταθεροποίηση της θερμοκρασίας κατά την τήξη/πήξη και εξαέρωση/υγροποίηση του νερού

·     να εξηγούν τις αλλαγές της κατάστασης του νερού με τις διαδικασίες του μικρόκοσμου

·     να συσχετίσουν τα φαινόμενα τήξης και εξαέρωσης του νερού με τις διάφορες περιοχές του διαγράμματος θερμοκρασίας - χρόνου

·     να συνδυάσουν τις τρεις φυσικές καταστάσεις του νερού με τον κύκλο του νερού στη φύση και να προβληματιστούν σχετικά με τη σημασία του για τη ζωή στον πλανήτη.

επιστροφή


 

Φ.Ε. 7_ Επιδιώκεται οι μαθητές:

·     να διαχωρίζουν τη συμπεριφορά του νερού κατά την ψύξη του από τα υπόλοιπα υλικά

·     να περιγράψουν αυτή τη διαφορετική συμπεριφορά του νερού

·     να διαπιστώσουν με πειράματα την "ανώμαλη" συμπεριφορά του νερού κατά την πήξη του

·     να διαπιστώσουν με πειράματα και παρατηρήσεις επακόλουθα φαινόμενα της ανώμαλης συμπεριφοράς του νερού στο φυσικό κόσμο και να ανακαλύψουν τη χρησιμότητά τους για τη ζωή στον πλανήτη

·     να εξηγούν, γενικά, τη διαστολή/συστολή των σωμάτων με τις διαδικασίες του μικρόκοσμου.

επιστροφή


 

Φ.Ε. 8_ Επιδιώκεται οι μαθητές:

·     να διαπιστώσουν (και) πειραματικά τη διαφορετική θέρμανση των σωμάτων από το

·     φως, ανάλογα με το χρώμα τους

·     να καταλήξουν σε συμπεράσματα και για τη διαφορά ανάκλασης του φωτός από σκουρόχρωμα και ανοιχτόχρωμα σώματα

·     να διακρίνουν τα χρώματα σε "θερμά" και "ψυχρά" – να εφαρμόζουν τα συμπεράσματά τους για την εξήγηση σχετικών φαινομένων ή/και τεχνολογικών προϊόντων

·     να διακρίνουν τα χρώματα και με βάση ενεργειακά κριτήρια

·     να κατασκευάσουν οι ίδιοι και να λειτουργήσουν έναν απλό ηλιακό θερμοσίφωνα.

επιστροφή


 

Φ.Ε. 9_ Επιδιώκεται οι μαθητές:

·     να διαπιστώσουν πειραματικά ότι η παρουσία διοξειδίου του άνθρακα σε έναν χώρο που φωτίζεται επιτείνει τη θέρμανσή του

·     να συζητήσουν για το φαινόμενο του θερμοκηπίου στη γη, τις ευεργετικές του συνέπειες για τη ζωή στον πλανήτη αλλά και την υπερθέρμανση που μπορεί να προκαλέσει

·     να ευαισθητοποιηθούν για τις αιτίες που την επιτείνουν και να δραστηριοποιούνται για να τον περιορισμό τους

επιστροφή


 

Φ.Ε. 10_ Επιδιώκεται οι μαθητές:

·     να αναγνωρίσουν τους διάφορους τύπους ηλεκτρικών πηγών

·     να πειραματιστούν με μπαταρίες και να τις μετρήσουν με βολτόμετρο

·     να κατασκευάσουν ένα απλό ηλεκτρικό στοιχείο

·     να πραγματοποιήσουν ηλεκτρικά κυκλώματα

·     να αναγνωρίσουν περιπτώσεις "βραχυ"-κυκλωμάτων και να προσδιορίσουν τις θέσεις τους

·     να προβλέπουν βραχυκυκλώματα στην καθημερινή ζωή και να τα αποτρέπουν

·     να γνωρίζουν τους κινδύνους τους

·     να κατανοήσουν τον τρόπο λειτουργίας και τη χρησιμότητα της "ασφάλειας" στα ηλεκτρικά κυκλώματα.

επιστροφή


 

Φ.Ε. 11_ Επιδιώκεται οι μαθητές:

·     να αναγνωρίζουν τις μηχανές, τις συσκευές και τα εργαλεία που λειτουργούν με ηλεκτρικούς κινητήρες να γνωρίσουν την αρχή λειτουργίας των ηλεκτρικών κινητήρων

·     να κατασκευάσουν και να λειτουργήσουν έναν απλό ηλεκτρικό κινητήρα

·     να αναγνωρίζουν και να κατανοούν τα χαρακτηριστικά στοιχεία λειτουργίας των ηλεκτρικών κινητήρων

·     να εκτιμούν τη συμβολή των ηλεκτρικών κινητήρων στην παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας, άρα και στη διαμόρφωση του σημερινού τεχνολογικού πολιτισμού μας.

επιστροφή


 

Φ.Ε. 12­_ Επιδιώκεται οι μαθητές:

·     να αναγνωρίζουν ηλεκτρικές πηγές που λειτουργούν με ηλεκτρικές γεννήτριες

·     να γνωρίσουν την αρχή λειτουργίας των ηλεκτρικών γεννητριών

·     να κατασκευάσουν και να λειτουργήσουν μια απλή ηλεκτρική γεννήτρια

·     να αναγνωρίζουν τους διαφορετικούς τρόπους κίνησης των ηλεκτρικών γεννητριών

·     να διαχωρίζουν και να εκτιμούν τους "οικολογικούς" τρόπους κίνησής τους από ανανεώσιμες / καθαρές πηγές ενέργειας

·     να εκτιμούν τη συμβολή των ηλεκτρικών γεννητριών στη βελτίωση της ποιότητας της ζωής μας.

επιστροφή

 

 




Οι συνάδελφοι προτείνουν:

Αξιολόγηση

Φύλλο 1:

Φύλλο 2:

επιστροφή

Φύλλο 3:

Φύλλο 4:

επιστροφή

 

Προτάσεις διδασκαλίας

Φύλλο 10:

επιστροφή