ΧΗΜΙΚΕΣ ΑΝΤΙΔΡΑΣΕΙΣ  ΚΑΙ  ΠΟΙΟΤΙΚΗ  ΑΝΑΛΥΣΗ ΙΟΝΤΩΝ  (Cl -, Br -, I -)

  

3. ΣΧΕΔΙΟ  ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

Σκοπός:

1.      Η εξοικείωση των μαθητών με την έννοια και την διαδικασία  της πραγματοποίησης μιας χημικής αντίδρασης .

2.      Η κατανόηση  του ρόλου της παρατήρησης  στο πείραμα για την εξαγωγή των κατάλληλων συμπερασμάτων .

Στόχοι:

1.      Να αναγνωρίζουν οι μαθητές  τις αντιδράσεις διπλής αντικατάστασης.

2.      Να αναγνωρίζουν οι μαθητές  ότι οι αντιδράσεις διπλής αντικατάστασης  γίνονται σε υδατικά διαλύματα

3.      Να εξοικειωθούν με την παρατήρηση ιζημάτων και την διαδικασία της ταυτοποίησης  ορισμένων ιόντων.

4.      Να  αναλύουν οι μαθητές  ποιοτικά ορισμένα  ιόντα.

Διδακτική προσέγγιση:

Πειραματική διαδικασία, αξιολόγηση με την βοήθεια άγνωστου διαλύματος και φύλλου εργασίας.

Μέσα διδασκαλίας, υλικά:

Α. Για κάθε ομάδα μαθητών

4 δοκιμαστικοί σωλήνες με το στήριγμά τους

Ογκομετρικός κύλινδρος των 10 ml

Υδροβολέας

Σταγονόμετρο

6 μικρές αυτοκόλλητες  ετικέτες για σήμανση των δοκιμαστικών σωλήνων.

Β. Για την παρασκευή διαλυμάτων από τον καθηγητή/ τρια

Ζυγός  ακριβείας

Ύαλος ωρολογίου

Ράβδος ανάδευσης

Ογκομετρική  φιάλη  1 L

Γυάλινο χωνί

Πλαστικά σταγονομετρικά φιαλίδια  όγκου 100 ml

Σκοτεινόχρωμο φιαλίδιο όγκου 1L

Διαλύματα  όγκου  100 ml το καθένα:

NaCl  0,1 M

0,58 gr στερεού  NaCl διαλύονται σε  100 ml   νερού

KI 0,1 M

1,66 gr στερεού  ΚΙ  διαλύονται σε  100 ml   νερού

KBr 0,1 M

1,20 gr στερεού  KBr διαλύονται σε  100 ml   νερού

AgNO3 0,1 M 

1,70 gr στερεού AgNO3  διαλύονται σε  100 ml   νερού

ΝΗ3 1 Μ  

6,6  ml   πυκνού διαλ. ΝΗ3  αραιώνονται  σε τελικό όγκο 100 ml

Παρασκευάζονται κατάλληλες ποσότητες  των απαιτουμένων διαλυμάτων ώστε κάθε ομάδα να έχει τα δικά της αντιδραστήρια.

Τα  διαλύματα φυλάσσονται  σε πλαστικά  σταγονομετρικά φιαλίδια  χωρητικότητας 100 ml, εκτός από το διάλυμα  AgNO3  που φυλάσσεται σε σκοτεινόχρωμο φιαλίδιο, ανάλογου  όγκου, γιατί  είναι φωτοπαθές. Λίγο πριν την έναρξη του μαθήματος το διάλυμα  AgNO3  διαμοιράζεται και αυτό σε σταγονομετρικά φιαλίδια

Συνοπτική περιγραφή μαθήματος

1.      Ανάκληση θεωρητικών γνώσεων.

2.      Σύντομη περιγραφή  της πειραματικής διαδικασίας.

3.      Επισημάνσεις  που αφορούν την χρήση  των διαλυμάτων AgNO3 και  πυκνής ΝΗ3 

4.      Αξιολόγηση.