Α'  Ε.Κ.Φ.Ε. ΠΕΙΡΑΙΑ

Σολωμού 2-4, Κορυδαλλός, Τηλέφωνο: 2104970782

 

ΧΗΜΙΚΕΣ ΑΝΤΙΔΡΑΣΕΙΣ  ΚΑΙ  ΠΟΙΟΤΙΚΗ  ΑΝΑΛΥΣΗ ΙΟΝΤΩΝ  (Cl -, Br -, I -)

Χρυσάνθη Ορλανδάτου, συνεργάτης Α'  Ε.Κ.Φ.Ε. ΠΕΙΡΑΙΑ, Χημικός

Σπύρος Πάγκαλος υπεύθυνος Α'  Ε.Κ.Φ.Ε. ΠΕΙΡΑΙΑ, Χημικός

1. ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑΚΟΣ ΟΔΗΓΟΣ

Α. ΟΡΓΑΝΑ ΚΑΙ ΧΗΜΙΚΕΣ ΟΥΣΙΕΣ

1.      4 δοκιμαστικοί σωλήνες για κάθε ομάδα με το στήριγμά τους

2.      Σταγονόμετρο

3.      4 μικρές αυτοκόλλητες  ετικέτες για σήμανση των δοκιμαστικών σωλήνων.

4.      Πλαστικά σταγονομετρικά φιαλίδια  όγκου 100 ml με τα παρακάτω διαλύματα:

NaCl 0,1 M 

KI 0,1 M

KBr 0,1 M

ΝΗ3 1 Μ

1.                  Σκοτεινόχρωμο φιαλίδιο όγκου 100 ml με διάλυμα AgNO3  0,1 M  (Να φυλάσσεται σε σκοτεινόχρωμη φιάλη και να χρησιμοποιείται  με προσοχή γιατί αφήνει κηλίδες στο δέρμα και τα ρούχα)

 

Β. ΠΕΙΡΑΜΑΤΙΚΗ ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ

1.      Με το σταγονομετρικό φιαλίδιο  προσθέτουμε 20 σταγόνες (ή 1 ml) από το διάλυμα  NaCl   0,1 M    και το εισάγουμε στον 1Ο δοκιμαστικό σωλήνα. Κολλάμε  μια ετικέτα στο σωλήνα με την ένδειξη  «διαλ. NaCl».

2.      Επαναλαμβάνουμε τη διαδικασία για να εισάγουμε 20 σταγόνες (ή 1 ml) KBr  0,1 M  στον 2Ο  δοκιμαστικό σωλήνα  Κολλάμε  μια ετικέτα στο σωλήνα με την ένδειξη  «διαλ  KBr ».

3.      Επαναλαμβάνουμε τη διαδικασία για να εισάγουμε 20 σταγόνες (ή 1 ml) KΙ  0,1 M  στον 3Ο  δοκιμαστικό σωλήνα . Κολλάμε  από μια ετικέτα στο σωλήνα με την ένδειξη  «διαλ. KΙ».

4.      Στον κάθε δοκιμαστικό σωλήνα προσθέτουμε 5 σταγόνες  AgNO3. Συμπληρώνουμε τις παρατηρήσεις  μας στο φύλλο εργασίας.

5.      Και στους τρεις σωλήνες  προσθέτουμε 10 σταγόνες  ΝΗ3 1Μ. Συμπληρώνουμε τις παρατηρήσεις  μας στο φύλλο εργασίας.

6.      Από τον / την καθηγητή/τρια παραλαμβάνεται 1 ml άγνωστο διάλυμα. Με κατάλληλη επεξεργασία προσδιορίστε ποια ουσία  (NaCl, KBr, KΙ) περιέχεται στο διάλυμα. Συμπληρώστε το φύλλο εργασίας.